Er moet meer makerschap in de muziekles

Eigenaarschap van de leerling staat bij mij op één

Douwe Bruinsma ontwikkelt educatief materiaal en geeft muzieklessen in het primair onderwijs.

Waarom ben je muziekdocent geworden?
Ik ben muziekdocent geworden omdat ik het erg leuk vind om mijn eigen passie voor het maken en spelen van muziek te delen en over te brengen op jonge mensen.

Als je geen muziekdocent was geworden, welk beroep had je dan gekozen?
Waarschijnlijk wel iets in de muziek. Maar dan meer richting de technische kant. Ik zie mezelf wel als geluidstechnicus of iets dergelijks. Maar misschien ook wel totaal iets anders.

Wat vind je het belangrijkst in jouw lessen?
Het eigenaarschap. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen na de les voelen dat ze zelf iets hebben gemaakt of gedaan. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat er ook meer ‘makerschap’ in de muziekles moet terug komen.

Wat vind je belangrijker, zingen of spelen?
Ik ben van mening dat beide even belangrijk is. Want zonder spelen geen zingen en zonder zingen geen spelen!

Wat is het vaakst afgespeelde nummer op je Spotify?
Dat verschilt bijna per maand wel haha. Op dit moment is dat een close call tussen ‘Ik Zie Wel’ van Zijlstra en ‘Summerteeth’ van Wilco.

Van welk geluid houd je?
Het kraken van voetstappen in verse sneeuw.

Als een dag opeens geen 24 maar 25 uren had, wat zou je dan doen met de extra tijd?
Ik zou hier iets moeten zeggen als; investeren in mezelf, meer tijd aan mijn geliefden bestenden o.i.d. Maar ik ken mezelf, waarschijnlijk zet ik de Playstation aan voor een potje Warzone met m’n vrienden.

Wat zou je graag nog willen leren?
Goeie vraag. Ik wil graag nog een master gaan doen in Sound Design. Daar valt dus nog heel veel te leren lijkt me.