Geef het muziekonderwijs een boost met een training die past bij jouw onderwijs

Trainingen voor teams

Deskundigheidsbevordering: een stapje verder op muzikaal gebied.
Of het nu binnen een CMK-traject of daarbuiten is, wij helpen scholen graag verder met alle facetten van het muziekonderwijs. Is muziek lang een ondergeschoven kindje geweest? Dan beginnen we met een training muzikale vaardigheden. We helpen met het ontwikkelen van leerlijnen, het schrijven van een visie en denken mee over een goede borging. Dat kan door samen lesmateriaal te ontwikkelen of door te kiezen voor een muziekmethode, passend bij de identiteit van de school.

Offerte aanvragen

Training op maat

  • Begeleiden van een visietraject op het gebied van cultuur- en muziekeducatie
  • Een interactieve middag waarin de belangrijkste landelijke muziekmethodes gepresenteerd worden
  • Een workshops met korte muzikale energizers die tussen zaakvakken door gegeven kunnen worden
  • Samen ontwikkelen van lesmateriaal op het gebied van muziek
  • Een themaworkshop zingen/boomwhackers/ukelele/percussie-instrumenten
  • Een training over de rol van muziek binnen vakoverstijgend onderwijs
  • Een ukelele-booster waarbij je als team leert om de ukelele te bespelen én in te zetten in de klas
  • Een gitaar-booster waarbij je als team leert om de ukelele te bespelen én in te zetten in de klas

Training muzikale vaardigheden

Hoe leer ik een lied aan? Welke didactische stappen zet ik als ik met instrumenten aan de slag ga? Hoe studeer ik een speelstuk in met de klas? Welke werkvormen en spelletjes kan ik inzetten als ik muziek wil geven? Tijdens deze training muzikale vaardigheden gaan we in op al deze praktische vragen. We zijn voornamelijk actief bezig met muziek, zodat je na de training direct met de klas aan het werk kunt.

Zingen
Houding, juiste ademhaling, tacteren, liedjes aanleren, repertoire-keuze,… We kunnen makkelijk een hele studiedag vullen rondom zingen met kinderen. We proberen alle verschillende facetten kort te behandelen en geven tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Spelen en noteren
Zelf muziek maken is de basis van het muziekonderwijs. We bespreken verschillende instrumenten, activiteiten (zoals experimenteren en componeren) en manieren van noteren (grafisch en traditioneel). Daarnaast gaan we actief aan de slag met o.a. boomwhackers.

Luisteren
Op elke leeftijd kun je naar muziek luisteren en bewegen op muziek. We bespreken verschillende werkvormen per leeftijdscategorie en behandelen zinvolle luistervragen en activiteiten.

Plenaire afsluiting
Aan het einde van de dag sluiten we actief af en inventariseren we de wensen voor de toekomst.

Kosten € 550,- per dagdeel training (3 uren)

Zingen

Wat hebben een voetbalstadion, een babykamer en een kerk gemeen? Op elk van deze plekken is de kans groot dat er gezongen wordt. Mensen zingen onder de douche, bij uitvaarten en tijdens andere belangrijke gebeurtenissen. Er zijn allerlei soorten manieren van zingen, van klassiek tot country tot boventoonzang. Elke cultuur kent zijn eigen manieren en stijlen, maar zingen zelf is een universele menselijke uiting. Zingen is een manier om te communiceren. Het is een fysieke en muzikale bezigheid, waarbij perceptie, cognitie en emotie samenkomen. Filosofen benadrukken het belang van zingen. Martha Nussbaum noemt het leren van kinderliedjes een “uiterst belangrijke voorbereiding op de ontwikkeling van medeleven in het latere bestaan” omdat het kinderen in staat stelt zich te verplaatsen in anderen. Alain De Botton schrijft hoe belangrijk samen zingen is voor de cohesie in een gemeenschap.
Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat samen zingen de saamhorigheid, groei, en het zelfvertrouwen van de deelnemers versterkt. Daarnaast blijkt uit meerdere onderzoeken dat zingen de mentale en fysieke gezondheid kan bevorderen. Een belangrijke plek waar we al vanaf jonge leeftijd aandacht kunnen geven aan het zingen is de basisschool. Hier tref je alle kinderen, onafhankelijk van hun achtergrond.

In deze workshop hebben we aandacht voor ademhaling, houding en gezond stemgebruik. Naast makkelijke energizers die je in de klas in kunt zetten, zingen we meerstemmige muziek. Deelnemers geven aan dat ze zich na de workshop energieker, vrolijker en opgeladen voelen.
Deze workshop is in te zetten tijdens een teamdag, heidag of voor of na een reguliere vergadering op school.

Training procesgerichte didactiek

Het creatieve proces stimuleren kan lastig zijn als je niet weet waar je moet beginnen. Naast een veilige sfeer, goede organisatie en structuur, is het belangrijk om te weten hoe je kinderen “aan” kunt zetten en hoe “creatief zijn” werkt bij kinderen. Het begint met een duidelijke, concrete en betekenisvolle opdracht.

Tijdens de training krijg je inzicht in de fases van procesgericht werken, creativiteit bij kinderen en de mogelijkheden om binnen muziek en al haar domeinen (zingen, spelen, bewegen, luisteren en noteren) kinderen te laten improviseren en componeren. Na de training ben je instaat om een procesgerichte muziekles te geven.

Lessen uit de praktijk: Woensdagochtend, 9.30 uur. Groep 5 heeft muziekles. In de hoek oefent een klein groepje kinderen hun eigen bodypercussiestuk. Ze hebben een aantal kant-en-klare bodypercussiestukken geoefend en geluisterd naar Steve Reich’s Clapping Music en de Haka uit Nieuw-Zeeland. Nu mogen ze zélf aan de slag om hun eigen compositie te maken. Ze bedenken een reeks geluiden en maken daar een grafische notatie van. De tekens bedenken ze zelf, zodat ze het goed kunnen onthouden. In groep 2, een half uur eerder, maakten de kinderen ook een eigen grafische notatie. Hier mochten ze zelf grote en kleine enge krokodillen achter elkaar plakken om zo op hun trommels een moerasmuziekstuk te maken. Voor groep 8, later op de dag, staan de boomwhackers op het programma. De leerlingen maken een pentatonische compositie die ze gebruiken als intro voor Sunny van Bony M. Ze kennen de noten, kunnen het lied spelen en maken nu een compositie van 8 tellen die past bij het lied. 

De kinderen op deze school krijgen procesgericht muziekonderwijs. De lessen zijn erop gericht om de creativiteit te stimuleren en de theorie van de muziek op een speelse manier zelf te laten ervaren en verwerken. Elke les kent een betekenisvolle opdracht waarbinnen de kinderen improviseren, componeren en presenteren.

Kosten € 550,- per dagdeel training (3 uren)

Coachingstraject, 2+1

Leren door te doen staat centraal in dit coachingstraject. Na twee voorbeeldlessen van één van onze docenten neemt de groepsleerkracht het stokje over. Vooraf wordt de leervraag besproken zodat de groepsleerkracht het maximale uit de voorbeeldlessen kan halen en het daarna zelf leert toepassen. Wij ontwikkelden een competentieformulier waarmee de groepsleerkracht inzicht krijgt in zijn muzikale vaardigheden. Wij geven feedback en zorgen ervoor dat de groepsleerkracht zich zekerder voelt en toegang heeft tot verschillende bronnen om inspirerend lesmateriaal vandaan te halen.

Kosten € 270,- voor 3 lessen