Componeren
Hieronder staan lessuggesties en voorbeelden voor de groepen 3 en 4 van de Hovenschool. Het thema is componeren.
We beginnen met een ritmeles, zie tutorial met Eline hieronder.
Je kunt de ritmes:
– Klappen
– Op je knieën spelen
– Stampen
– Op trommels spelen
– Tikken met een pen
– Wat kun jij zelf bedenken?
Lukt het? Let je goed op dat iedereen tegelijkertijd speelt?
Laat de kinderen dan hun eigen ritmes bedenken. Dit kun je ze op een beat laten doen (zoek op Spotify naar LIMAI beats en beweging voor inspiratie) of zonder begeleidingsmuziek.
Kunnen ze de ritmes daarna ook opschrijven? Laat ze zelf experimenteren met grafische notatie. Bijvoorbeeld: Vier stippen die even groot zijn = vier klappen.
Zin om verder te gaan met percussie? Doe dan mee met de ritmeles van Zoë.
Welke muziek vinden de kinderen zelf leuk? Kun je met de klas of in groepjes een tafelritme verzinnen? Misschien zelfs met een ander voorwerp dan een boek?
Componeren is niet alleen ritmes bedenken, je kunt ook een verhaal verklanken, zoals het Bos van Oeterwale. In de film hieronder leren de kinderen het lied, daarna kun je samen met de leerlingen geluiden bedenken bij de beelden.
Zorg dat de leerlingen allemaal een instrument hebben.
Ontdek de geluiden, welk instrument past bij welk stukje van de film?
Zorg dat er tussendoor niet gepraat wordt.
Tot slot kun je ook zelf een klankverhaal schrijven met de leerlingen. Om in het bosthema te blijven hier een voorbeeld.
Laat kinderen zelf geluiden bedenken op hun instrument én met hun stem.
Tijdens het uitvoeren kun je je hand open doen wanneer de kinderen mogen spelen/geluid maken en je hand dichtdoen wanneer het stil is en het verhaal voorgelezen wordt.
Noa en Mica lopen door het bos.
Het gras kraakt onder hun voeten.
Ze zijn verdwaalt.
Het begint zachtjes te regenen.
Dan komt er een grote storm!
Noah en Mica schuilen onder een struik.
Het is weer droog.
Een konijn flitst weg achter een boom.
Een eekhoorntje rent in een boom snel omhoog.
In de verte horen ze de kerkklokken luiden.
Ze zijn niet ver. Ze lopen sneller en sneller richting het geluid van de klokken.
Hoera! Ze hebben de weg terug gevonden.