Filter

Percussieleerlijn

Begin met deze leuke oefening voor maat en ritme.

Vergeet niet op de maat naar voren en naar achteren te lopen!

Klankverhaal
Laat kinderen zelf geluiden bedenken op hun instrument én met hun stem.

Tijdens het uitvoeren kun je je hand open doen wanneer de kinderen mogen spelen/geluid maken en je hand dichtdoen wanneer het stil is en het verhaal voorgelezen wordt.

Noa en Mica lopen door het bos.
Het gras kraakt onder hun voeten.
Ze zijn verdwaalt.
Het begint zachtjes te regenen.
Dan komt er een grote storm!
Noah en Mica schuilen onder een struik.
Het is weer droog.
Een konijn flitst weg achter een boom.
Een eekhoorntje rent in een boom snel omhoog.
In de verte horen ze de kerkklokken luiden.
Ze zijn niet ver. Ze lopen sneller en sneller richting het geluid van de klokken.
Hoera! Ze hebben de weg terug gevonden.

Spelen op instrumenten

Geef alle leerlingen een instrument.

Probeer vervolgens de activiteiten uit in de video (vanaf 2.00 min) in de kring. Laat ook de leerlingen de dirigent zijn.

Doe een luisterspel. De kinderen doen de ogen dicht en raden op welk instrument er gespeeld wordt.

Meespelen met Eline
Je kunt de ritmes:
– Klappen
– Op je knieën spelen
– Stampen
– Op instrumenten spelen
– Wat kun jij zelf bedenken?

Speel mee met Victor de Vleermuis om snel en langzaam te oefenen. Aan het einde van het lied mogen de kinderen kiezen of ze “snel” of “langzaam” willen spelen.