Wat voel ik?
Inleiding
Praten over emoties: welke emoties ken je allemaal? Hoe ziet dat eruit? (lichaam en mimiek)
Welke emoties hoor ik?
Download de emotiekaarten en print deze uit. Bespreek ze en leg in elke hoek van de ruimte een kaart. Luister naar verschillende soorten muziek. Deze kun je zelf uitzoeken of kijk hier.
Kleurenmonsters
Download de Kleurenmonsters en print deze uit. Bespreek de emoties van de monsters (verdrietig, verliefd, boos en bang)
Zoek nu in het lokaal naar spullen in dezelfde kleur als jouw kleurenmonster (iets waar je muziek mee kunt maken). De docent houdt een kleurenmonster omhoog. Kinderen met die kleur mogen spelen (call en response). Herhaal dit net zo vaak totdat iedereen is geweest. Tip! Combineer verschillende kleuren met elkaar.
Uitbreiding: laat een kind de dirigent zijn en kleurenmonsters kiezen.
Zingen
De echoput (call en response):
In de klas ligt een hoepel, dat is de put.
Vertel wat een echoput is. Probeer het eens met andere woorden, doe het bv. eens voor.
We leren het liedje ‘de echoput’ aan, beginnend bij het refrein.
Vertel de lln dat ze telkens jouw echowoord meezingen. Tip! Zing de echo met een andere stem, zodat de lln weet dat dat de echo is.
Herhaal totdat de lln het zelfstandig kunnen.
Spiegeldans
De leerlingen staan in tweetallen tegenover elkaar. De één beweegt langzaam. De ander ‘spiegelt’ de bewegingen. Ze bewegen op deze muziek: