Het restaurant
In deze les ervaren de kinderen hoe het is om in een restaurant te zijn en focussen ze zich op de geluiden. Daarnaast leren ze muziek kennen en daar passend op te bewegen binnen het thema.
Luisteren
Luister met de leerlingen naar deze geluiden.
Vraag vooraf: ‘Welke geluiden hoor je allemaal, waar denk je dat we zijn?
Bespreek de geluiden, zet de geluiden nog eens aan en laat de kinderen doen alsof ze in het restaurant zijn.
Bewegen
Zorg dat de kinderen verspreid door een lege ruimte staan en zet deze muziek aan.
Geef de leerlingen steeds een nieuwe opdracht:
- Loop als ober
- Koken als een kok
- Afwassen
- Eten als een gast
- Drankjes inschenken
Dit doe je op deze muziek:
Muziek maken
Zet 5 lege glazen in de kring. Laat de kinderen ontdekken hoe het klinkt als ze er tegenaan tikken. Wat zou er gebeuren als er water in de glazen komt? Ontdek samen met de kinderen wat er gebeurt met de klank wanneer er veel of weinig water in het glas zit. Kunnen de kinderen de glazen van hoog naar laag op volgorde zetten? Experimenteer eventueel met andere materialen: kralen, rijst.
Zingen
Zet het volgende liedje aan en luister er naar met de kinderen.
Leer de kinderen daarna het volgende versje aan:
Laat de kinderen eerst de bewegingen meedoen
Laat de kinderen daarna de herhaling meezeggen
Extra
Zet het volgende filmpje aan waarin juf Zoë het lied over de Bakker aanleert, inclusief bewegingen.